Zákaz vysílání hlasité reklamy v televizi, normu schválil Senát

Televize nebudou moci vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady. Zákaz by měl začít platit zhruba v polovině příštího roku, za jeho porušení má hrozit pokuta až pět milionů Kč. Novelu včera schválil Senát. Komerční televize se přes některé výhrady nařízení podrobí.

Hlasité reklamy lidem velmi vadí a stěžují si na ně. "Obracela se na nás spousta lidí, abychom s tím něco udělali," řekl při projednávání předseda sněmovního mediálního výboru Václav Mencl (ODS). Novelu zákona o provozování televizního vysílání ještě musí podepsat prezident.

Detaily k zákazu má stanovit vyhláškou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zákaz se má vztahovat i na znělky, které oddělují reklamu, teleshopping nebo označení sponzora od ostatních vysílaných pořadů. Předloha se podle Mencla dotkne komerčních televizí, neboť veřejnoprávní Česká televize hlasitější reklamu už ze svého vysílání odstranila a hlasitost vysílání sjednotila.
 
Podle TV Nova i FTV Prima není státem nařízená hlasitost reklamy ideální. "Skupina Nova preferuje v souvislosti s hlasitostí reklam samoregulaci, jsme však připraveni postupovat v souladu se schválenou právní novelou," uvedla mluvčí Novy Marie Fianová.
 
Samoregulaci by uvítala i FTV Prima. "Zákonná úprava směřující proti provozovatelům vysílání, kteří jsou pouhými šiřiteli sdělení zadavatelů reklamy, dle našeho názoru věc spíše zkomplikuje," řekl vedoucí oddělení PR FTV Prima Václav Mazánek s tím, že řešit tuto situaci prostřednictvím samoregulace je evropským standardem. "Že se dohodneme se zadavateli, aby reklamu natáčeli dle nových doporučení Evropské vysílací unie, jsme v rámci ATO plánovali tak či tak," podotkl.
 
Bez výhrad nařízení přijímá nová TV Pětka. "Jsme technicky připraveni, a proto pro nás nepředstavuje žádný problém zareagovat od prvního dne platnosti normy," řekla PR manažerka Pětky Kateřina Kotalová.
 
Komerční televize i výrobci reklamy budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobili. Rada pro vysílání má stanovit vyhláškou například podrobnosti k regulaci hlasitosti vysílané reklamy. Rada pro vysílání by také ukládala pokuty a dohlížela na dodržování zákazu. Autoři předlohy odhadují, že by se kvůli tomu výdaje rady zvýšily o asi 200.000 korun na novou techniku.
 
zdroj: ČTK