Stavba prodloužení metra A se o 1,3 miliardy korun prodraží

Stavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola se prodraží o 1,3 miliardy korun. Novinářům to řekl Lukáš Kruml, vedoucí odboru investic pražského dopravního podniku (DPP). Může za to změna geologických plánů, změny v územním plánu a drahá vysoutěžená technologie. Rozpočet dostavby metra je tak nyní 22,5 miliardy korun.

Největší navýšení rozpočtu způsobila soutěž na technologii. Společnost IDS, která pro DPP organizuje veřejné soutěže, vysoutěžila práce od společnosti Skanska o jednu miliardu vyšší, než byl rozpočtový objem. "Tedy technologie za čtyři miliardy místo tří miliard, co byly v rozpočtu," uvedl Kruml.

Předpoklad geologické situace trasy nebyl podle Krumla přesný. "Došlo k odchylkám v geologii, což znamenalo lepší zajištění výrubů, tudíž i prodražení," uvedl. Výstavbu prodražily i některé změny územního plánu, například nerealizace obchodního centra Bořislavka nebo rekonstrukce Buštěhradské dráhy.
 
Prodražení hrozilo i u projektu komplexního bezpečnostního systému (KBS), který byl v současné době pozastaven. KBS by měl zajistit ochranu a bezpečnost cestujících, zlepšit zabezpečení majetku, zajistit komunikaci dispečerů a podobně. "Nejsme stoprocentně přesvědčeni, že bude muset být realizován. Oproti původnímu datu, kdy byl vybudován centrální dispečink - to znamená 70. a 80. léta, došlo ke změnám technologií, dnes máme IP kamery, technologická síť má mnohem větší kapacitu," uvedl Kruml. Projekt KBS je znovu projednáván a měl by být levnější asi o dvě miliardy oproti původní ceně 4,2 miliardy.
 
Podle Krumla by mohl být rozpočet snížen o inflaci. "Je pravděpodobné, že inflace v letech 2012 až 2014 bude nižší než plánovaná ve výši čtyři procenta. Pokud to tak bude, sníží se cena projektu o až půl miliardy," řekl.
 
Dostavba metra měla podle propočtů z roku 2008 stát 18,7 miliardy korun bez DPH. Praha si už letos půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Stále čeká na sedmimiliardovou dotaci z EU. Podle Krumla je přidělení dotace "na nejlepší cestě", DPP by ji mohl získat do konce roku.
 
V současné době se dokončuje ražení šestikilometrového tunelu. Ke stanici Dejvická zbývá prorazit asi 500 metrů, které by mohly být zdolány do konce listopadu. Nový úsek metra by měl být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
 
zdroj: ČTK