Carsharing a jeho mýty
Sdílení aut získává stále větší popularitu nejen mezi mladou generací. Výhody této varianty dopravy postupně poznává stále více Čechů, přesto ale ve společnosti panuje o tomto tématu mnoho mýtů.
Neumožňuje dopředu plánovat
Mýtus, že sdílená auta neumožňují svým uživatelům dobře plánovat čas, a že nemají jistotu, že v danou chvíli seženou vhodné auto. neplatí. Carsharing u nás již není v plenkách a jeho profesionální poskytovatelé mají dobře zanalyzováno, aby byli schopni zákazníkům vyjít vstříc a auto bylo k dispozici do pár minut chůze. Například služba Anytime má v Praze přes 500 vozů a v reálném čase vidíte nejbližší volný vůz, který si můžete vyzvednout ihned či si jej zarezervovat. A problémy s plánováním tato služba nenadělá ani když člověk neví, kdy a kde bude chtít auto vrátit. To je možné totiž za dvě hodiny i druhý den ráno na druhém konci města.
Je moc drahý, vlastní vůz mě vyjde levněji
Mýtus, který říká, že sdílení aut je nákladné je také vyvrácen, a to jednoduchou kalkulací nákladů na vlastní vůz a jejich porovnání s cenami tarifů carsharingu. V průměru vychází, že pokud člověk s vlastním vozem nenajede více jak 10 tis km za rok, tak se mu vlastní vůz nevyplatí a vyjde ho levněji sdílení. Protože fixní náklady, jako je pořízení vozu, povinné ručení, pojištění, základní servis, pneumatiky, parkování, ale i stále zdražující pohonné hmoty, jdou nákladově za pronajímatelem.
Nebudu umět řídit cizí auto
„Pokud by se třeba někdo obával, že nebude umět řídit cizí automobil, pak v případě Anytime se obávat opravdu nemusí. Všechny naše automobily jsou velmi intuitivní, jsou vybaveny automatickou převodovkou a parkovacími kamerami pro snadné a bezpečné parkování, a navíc mají hybridní pohony, takže se uživatel nemusí starat ani o tankování,“ říká ředitel českého zastoupení Anytime Milan Beutl.
Složitost a spousta papírování
Někdo by stále ještě mohl mít podezření, že zařízení celé věci bude administrativně náročné, že člověk bude muset někam jet, ověřovat svou totožnost a skládat kauci pro případ způsobení škody. Ale vše včetně prvního přihlášení funguje přes aplikaci. Vyfotíte řidičský průkaz, občanku a během pár minut už můžete nasednout do auta a jet. Lichá je i obava, že e si budete muset vyzvednout klíče od auta, což bude znamenat časovou ztrátu a komplikaci. Ve skutečnosti stačí i pro odemčení auta aplikace v mobilu.
Nezaparkuji
„S vlastním autem se člověk v Praze trápí s parkováním. I když má parkovací kartu na jednu městskou část, v dalších částech města tato karta neplatí a musí složitě řešit parkování na soukromých parkovištích či platit parkovné na modrých, oranžových či fialových zónách. Při využití carsharingu lze zaparkovat v jakékoliv této zóně ve všech částech Prahy. Například můžete zahájit vypůjčení v Letňanech, pak dvě hodiny nakupovat u Václavského náměstí, a nakonec odevzdat auto na Smíchově a jít například do kina, divadla či na večeři,“ uzavírá Milan Beutl z Anytime a dodává: „Další výhodou sdílených aut z pohledu parkování je to, že auta jsou neustále v provozu. Jeden vůz tak slouží více uživatelům a šetří tedy několik parkovacích míst.“